Dil Seçimi

"Maraş'ın Cezbeli Gülleri" İle İlgili YAZILANLAR





İNSAN YÜZLÜ BİR KİTAP:
HASAN EJDERHA’NIN “MARAŞ’IN CEZBELİ GÜLLERİ”
Ahmet Doğan İlbey

      Şehr-i Maraş’ın yarım asırlık cebeli delillerinin hikâyeli portresini anlatan hikâyeci ve şair Hasan Ejderha’nın “Maraş’ın Cezbeli Delileri” adlı kitabı çıktı.
     "Maraş'ın Cezbeli Gülleri çıktı" haberini okuyunca, uzun süre tutulduğum yerden kendimin çıktığını yazan müjdeli havadisi okumuş gibi oldum. Uzun bir gurbetten gelen dost gibi, sîmasını, yani kapağını görünce çokça sevindim. Şehr-i Maraş'ın mâzisinden çıkıp gelen cezbeli delilerin hüzünlü gözleri ve dillerini gördüm kitapta.  Sevinçle, coşarak okudum. 
      Hasan Ejderha, üç kuşak Maraşlıların şakalaşıp muhabbet ettiği cezbeli delillerini kitap etmiş. Unutulmaya yüz tutan bir mâziyi önümüze sermiş. Maraşlıların gönlünde yer tutan cezbeli delilerini yanı başımıza oturtmuş ve konuşturmuş. Sırlı delilerini, yani meczuplarını unutanlar, âlimlerini, âriflerini de unuturlar. 
      Erbabı bilir ki sırlı deliler, İslâm medeniyetimizde “mecnun” mânasıyla da kullanılır. Deliliklerinden topluma asla zarar gelmez. Davranışlarında süflilik ve saldırganlık bulunmaz. Sırlı davranışlar gösterir ve çarpıcı sözler ederler. Bu yönleriyle toplumun ve ailenin bir parçasıdırlar. Onlar kaçılacak, korkulacak, tiksinilecek ve dışlanacak insanlar değillerdir. Modern ve kapitalist dünyanın zihniyetiyle toplumdan tecrit edilecek, akıl hastanelerinde çürütülecek vazgeçilmiş insanlar değillerdir.     
       Sage Yayıncılık’tan çıkan, (Ankara, Ocak 2013) “Maraş’ın Cezbeli Gülleri”, “otobiyografik hikâye” özelliğinde bir kitap. Üç kuşak Kahramanmaraşlıların yakından tanıdığı, şakalaştığı, hoş sohbet olduğu, kimi zaman da sırlı ve mânalı davranış ve sözlerinden kalben korkup temenna ettiği delilerini, yazarın ifadesiyle “Cezbeli Güllerini” bir bir hayatımız taşımış, hikâyeli ve hâtıralı bir anlatımla portreler sunmuş. Hacaslan’ın Delisi, Hortum, Çakmak, Küllük, Çürük, Kamıncı Ali, Salman, Osos Osman, Cip Ali, Deli Bahar, Ahraz Mustafa, Deli Mıstık… kitapta anlatılan delilerden bazıları…
      Kitabın, Türkçesi ve üslûbu güzel ve akıcı. Şehr-i Maraş’a aidiyet hisseden herkesin bir çırpıda gönül coşkunluğuyla, geçmişte bu cezbeli delilerle yaşadığı üçbeş hâtırası hafızasına yeniden oturarak okuyabileceği hem hüzünlü, hem şirin bir Maraş kitabıdır. 
      Âcizanemce, Maraş kitabı hüviyetini taşıyan bu kitabı K. Maraş Belediyesi, K. Maraş Millî Eğitim Müdürlüğü ve sivil kültür kuruluşlarınca ilköğretimden liselere kadar öğrencilere ulaştırılmasının faydalı olacağı kanaatindeyim. Çünkü kitap, diliyle, konusuyla toplumun değerlerine bağlılığı ve şahsiyetlerine vefayı öğretiyor.                         
19 Şubat 2013 Salı http://www.habervaktim.com/yazar/57748/muhsin-begimizden-huzun-var-bizde.html



***

HASAN EJDERHA'DAN GÜZEL BİR ESER 
"MARAŞ'IN CEZBELİ GÜLLERİ"

Durdu GÜNEŞ

Değerli dostum Hasan Ejderha’nın "Maraş'ın Cezbeli Gülleri” isimli kitabı çıktı.

Sanırım kitabı yayınevinden çıkar çıkmaz yazarından bile önce ilk okuyan benim.
 Mesai bitimi akşam eve gelince bir solukta okudum.
 
Kitap, geçmişte unuttuğumuz bir kültürü hatırlattı. İnsanın insana, insanca baktığı geçmiş dönemleri ”Cezbeli Güller” sosyal hayatımızın rengi idi. Kutsallarımız arasında onlara hürmetin ayrı bir yeri vardı.

Atalarımız “Delilik ve Velilik kol kola yürür” demiş. Ejderha, geçmişten aktardığı anekdotlar ve yaşadıklarıyla bu sözün anlamına ışık tutuyor.
 
Hani şehirlerde eskiden hayratlar olurdu, insanlar ondan su içerdi. Hayır etmenin ve dua etmenin bütünleştiği yerdi hayratlar. Suyun azizliği, insanın azizliği ile birleşirdi.
Şimdi o hayratlar nasıl aramızdan ayrıldıysa “Cezbeli Güller”i de göremez olduk. Ya da onlara verdiğimiz anlam kayboldu, artık manevi gözle bakamıyoruz.

Hasan Ejderha bu eseriyle maddeleşen çağımıza geçmişin manevi bir çivisini çakmıştır. Değerli dostumu tebrik ediyorum.

Elbistan’ın “Cezbeli Güller”ini yazmak Mehmet Taş dostuma düşer. Ben mizahtan sorumluyum. Biz ne deli ne veli olabildik, arada gevezelik yapıp duruyoruz. Elbistan’ın mizah kültürü üzerine inşallah bir eserim olacaktır.

Hasan Ejderha dostumu tebrik eder yeni esrelerini beklerken K.Maraşlı dostlarıma da selam ediyorum. 26 ocak 2013


***


HİKÂYECİ HASAN EJDERHA’NIN 
“MARAŞ’IN CEZBELİ GÜLLERİ” ÇIKTI

Ali İLBEY 


Kültür, sanat ve edebiyat sitesi “Yoldaki Kalemler”in sahibi şair ve hikâyeci Hasan Ejderha’nın 3. kitabı  "Maraş'ın Cezbeli Gülleri çıktı" haberini okuyunca, müjdeli bir haberi okumuş gibi oldum. 
Ne mutlu hikâyecim Hasan Ejderha'ya. 
Üç kuşak Maraşlıların şakalaşıp muhabbet ettiği cezbeli delillerini kitap etmiş. 
Unutulmaya yüz tutan bir mâziyi önümüze sermiş. 
Maraşlıların gönlünde yer tutan cezbeli delilerini yanıbaşımıza oturtmuş ve konuşturmuş. 
Sırlı delilerini ve meczuplarını unutanlar, âlimlerini, âriflerini de unuturlar. 
Hayırlı olsun. Uzun bir gurbetten gelen dost gibi, sîmasını, yani kapağını görünce çokça sevindim. 
Şehr-i Maraş'ın mâzisinden çıkıp gelen irfan sahibi cezbeli delilerin hüzünlü gözleri ve dillerini gördüm kitapta. 

Haber Vaktim 29 OCAK 2013

Hiç yorum yok: